Działalność

Zadania Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Świdnicy:

  • diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży;
  • wspomaganie dzieci i młodzieży: szczególnie uzdolnionych, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji języjowej, z chorobami przewlekłymi;
  • prowadzenie terapii dzieci i młodziezy, w zalezności od rozpoznanych potrzeb;
  • pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kariery zawodowej;
  • wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnosciami adaptacyjnymi zwiazanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego;
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
  • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży;
  • współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się;
  • współpraca zw udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funcji rodziny, przedszkola, szkoły lub placówki;
  • prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli

Zespół Poradni Psychologiczno Pedagogicznych w Świdnicy wydaje opinie m.in. w sprawie:

  • odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
  • dysleksji, dysortografii, dysgrafii,
  • objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
  • dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
  • i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,
  • przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do zawodu,
  • objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce.

Zespół Poradni Psychologiczno Pedagogicznych w Świdnicy orzeka o potrzebie:

  • indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola,
  • indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
  • kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, zagrożonej niedostosowaniem społecznym, niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, (uczniowie niepełnosprawni- niewidomi i słabowidzący, niesłyszacy i słabo słyszący, z autyzmem i zespołem Aspergera, z niepełnosprawnością ruchową, z afazją, z upośledzeniem umysłowym),
  • wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjecia nauki w szkole,
  • zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.

Rejon działania

Gminy

  • Świdnica,
  • Świebodzice,
  • Strzegom,
  • Jaworzyna,
  • Żarów,
  • Marcinowice,
  • Dobromierz.